Veröffentlichungen und Vorträge (Auswahl)
selected publications and lectures

Volker Straebel, "Musikalische Repräsentation geometrischer Objekte in Alvin Luciers Kammermusik."
in: Alvin Lucier. Musik-Konzepte 180/181. München: Edition Text+Kritik, 2018

The Rise of Sound Art (from a European Perspective)
Paper at entre límites / zwischen grenzen, sound art symposium Berlin 2016

Medienmusik
in: Akustische Grundlagen von Musik (Handbuch der Systematischen Musikwissenschaft 5), ed. Stefan Weinzierl. Laaber: Laaber Verlag 2014.

Volker Straebel and Wilm Thoben: Alvin Lucier's 'Music for Solo Performer' - Experimental Music Beyond Sonification,
in: Organised Sound 19:1 (April 2014)

Paragone der Disziplinen. Alvin Luciers 'Music for Solo Performer' als Gegenstand der Klang-affinen Wissenschaften
Paper at the first meeting of Auditive Kultur und Sound Studies, study group of Gesellschaft für Medienwissenschaft, University Bonn, 2014

Interdependence of composition and technology in Earle Brown's tape compositions 'Octet I/II' (1953/54)
Paper presented at Beyond Notation: An Earle Brown Symposium, North­eastern University, Boston, 2013

Sound Art and Music - a historical review
Paper at international symposium Sound Art: Transforming Space into Place, Latvian Academy of Music, Riga 2013

The day the music died. Maryanne Amacher's move from work to practice
invited paper at Supreme Connections Laboratory / Maryanne Amacher: Intelligent Life, Berliner Künstlerprogramm des DAAD, Berlin 2012

"Media-specific artist records between performance and listener participation
[=paper at 4th Seminar: Music Science Technology, University of São Paulo, July 2012], in: Seminário Música Ciência Tecnologia, iss. 4 (2012)

John Cage's "Variations III" and its premiere
invited paper at Symposium CAGE100, Maria Curie-Sklodowska University, Lublin, 2012; also invited paper at Symposium "John Cage @ 100", Music | Musics. Structures and Processes. Gesellschaft für Musikforschung, 15th International Conference, Göttingen 2012

Julia H. Schroeder and Volker Straebel, eds.: Cage & Consequences
Hofheim: Wolke Verlag, 2012. Proceedings of international symposium John Cage und die Folgen / Cage & Consequences, MaerzMusik, Berlin 2012

"Anmerkungen zur Sonifikationsmetapher in der Instrumentalmusik"
in: Das geschulte Ohr. Eine Kulturgeschichte der Sonifikation, ed. Andi Schoon and Axel Volmar. Bielefeld: Transkript 2012
on the sonification metaphor in instrumental music

Volker Straebel und Matthias Osterwold: "Cage statt Käfig. Eine Apologie"
in: Programmbook MaerzMusik, Berliner Festspiele 2012
programmatic essay on John Cage and his impact on contemporary music

"Akustische Geographie. Komposition und Technologie in Phill Niblocks Drone-Musik"
in: MusikTexte 132 (Feb. 2012), German translation of "Technological implications of Phill Niblock's drone music, derived from analytical observations of selected works for cello and string quartet on tape," in: Organised Sound 13:3 (Dec. 2008)

"In a state of conversation." Hans Heinz Stuckenschmidts Gesprächsreihe "Musik im Technischen Zeitalter" am Beispiel der Performance von John Cage und David Tudor am 21.1.1963
Paper at "Technik und Poetik - Symposium in Erinnerung an Walter Höllerer", Technische Universität Berlin 2012
on the lecture performance by John Cage and David Tudor at Berlin Kongresshalle on Jan. 21, 1963

Florian Dombois und Volker Straebel: "Interview über Sonifikation als künstlerische Forschung "
in: kunsttexte.de/Auditive Perspektiven, 2 (2011)
interview with Florian Dombois on artistic research

"Erfahrung des Abwesenden. Zu den jüngeren Arbeiten von Rolf Julius"
in: MusikTexte 128 (Feb. 2011), reprint from Julius - Schwarz bleibt stumm. Ausstellungskatalog Suermondt-Ludwig-Museum, Aachen 2000
Perception of the absent. On the more recent work of sound artist Rolf Juilius

"Abstract Film as Total Theater: Performative aspects in László Moholy-Nagy's kinetic sculpture Licht-Raum-Modulator (Lichtrequesit) and his film Lichtspiel Schwarz-Weiß-Grau"
Lecture at the Art Institute of California, Hollywood / Echo Park Film Center 2011

"Conceptions of Space, Time, and Density in the Early Tape Pieces by Earle Brown and Morton Feldman (1953)"
Paper at EMS 2011 conference (hosted by the Electroacoustic Music Studies Network and the Electronic Music Foundation) at NYU, New York

"Werkbegriff und Partitur-Metapher in Sol LeWitts wall drawings"
Paper at Sol LeWitt_Symposium, Art Laboratory Berlin 2011
reading Sol LeWitt's wall drawings as performance art

"Vordigitales Bewusstsein". Anmerkungen zu der von Claus-Steffen Mahnkopf angeregten Debatte zur Digitalen Revolution"
in: MusikTexte 126 (Aug. 2010)
on Claus-Steffen Mahnkopf 's discussion of the digital revolution in contemporary music

"Unique or reproducible: the performative aspects of media-specific artist records."
Paper at Study Group Conference "Music and Media" (MaM), International Musicological Society (IMS), Humboldt University Berlin 2010

"Sonification in Experimental Music."
Lecture at ARTS Lab, University of New Mexico in Albuquerque, NM 2010

"The sonification metaphor in instrumental music and sonification's romantic implications."
in: Proceedings of the 16th International Conference on Auditory Display, George Washington University, Washington, DC 2010

"Vom Verschwinden der Klangkunst. Der Begriff der Klangkunst als wissenschaftsgeschichtliches Konstrukt"
in: Klangräume der Kunst, hrsg.v. Peter Kiefer. Heidelberg: Kehrer, 2010
on the concept of sound art in musicology and art history

"From Reproduction to Performance: Media-Specific Music for Compact Disc"
in: Leonardo Music Journal 19 (2009)

"Spazio sonoro e installazione sonora"
in: Le Arti del Suono 1 (2009), Edizioni Orizzonti Meridionali, Cosenza, Italy
on acoustic space in sound installation art

"John Cage's Reception of Italian Futurism"
Lecture at Emufest, Festival Internazionale di Musica Elettroacustica del Conservatorio S.Cecilia, Rome 2009

"Project for Magnetic Tape (1952/53): Challenging the Idea of a Critical Edition of Historic Music for Recording Media"
Paper at "Music: Notation and Sound." Joint conference of the International Association of Music Libraries (IAML) and the International Musicological Society (IMS), Amsterdam 2009

Musikalisierung der Kunst als Schrecken des Nichts. Beobachtungen bei Jens Brand
in: Jens Brand - Book, ed. Sabine Himmelsbach and Edith-Ruß-Haus für Medienkunst. Heidelberg: Kehrer Verlag, 2009
The Musicalization of Art as the Terror of Nothingness. Observations on the Work of Jens Brand

"As unified, bi-sensorially, as the sound film can be": Composed interdependence of abstract moving image and synthesized sound in John and James Whitney's "Five Film Exercises" (1943/44)
Paper at "Music & The Moving Image." Conference at New York University, NYC 2009

"Die Amerikanische Avantgarde von ihrem Ende her betrachtet"
in: MaerzMusik. Festival für aktuelle Musik. [Programmbuch], hrsg. v. Berliner Festspiele. Saarbrücken: Pfau 2009
Essay on the end of the avant-garde in American music

Technological implications of Phill Niblock's drone music, derived from analytical observations of selected works for cello and string quartet on tape
Organised Sound 13:3 (Dec. 2008) [=lecture at the Center for Research in Computing and the Arts (CRCA), University of California San Diego 2008]

Zur frühen Geschichte und Typologie der Klanginstallation
in: Klangkunst, hrsg.v. Ulrich Tadday [=Musik-Konzepte, Sonderband]. München: Edition Text + Kritik 2008
On the early history and typology of sound installation art

Das Altern der Elektroakustischen Musik. Anmerkungen aus archivarischer Sicht
Forum Musikbibliothek 29:4 (Dez. 2008)
On preserving and critical editing of electro-acoustic music

Aspects of Conceptual Composition
Open Space Magazine iss.10 (fall 2008)

"The composer becomes part of a creative circuit." - Vladimir Ussachevsky's early aesthetic judgement regarding the new medium of tape music
paper at the National Conference of the Society for Electroacoustic Music in the United States (SEASMUS), University of Utah 2008

Beiträge zur Enzyklopädie Die Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG), 2. Auflage (Vereinigte Staaten von Amerika: Kunstmusik 1950-80, Eberhard Blum, Earle Brown, Philip Corner, Philip Glass, Joan La Barbara, Annea Lockwood, Michael Nyman, David Tudor)
contributions to 20 volume encyclopaedia Die Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG), revised edition

Die Geburt des Intermedia aus dem Geist der Musik
in: KünstlerKritiker. Zum Verhältnis von Produktion und Kritik in bildender Kunst und Musik, hrsg.v. Michael Custodis et al. Saarbrücken: Pfau 2006
The birth of intermedia as derived from music.

"Musik gibt es nicht. Musik soll entstehen im Kopf des Zuschauers/Zuhörers." Dieter Schnebels Instrumentales Theater
in: Asja Jarzina, Gestische Musik und musikalische Gesten. Dieter Schnebels "visible music" [=Körper, Zeichen, Kultur 14]. Berlin: Weidler, 2005
On Dieter Schnebel's "Instrumental Theater".

Wahrnehmung, Vorstellung und Erfahrung. Phänomenologische Betrachtungen zur Musik jenseits des Konzertstücks
in: Programmbuch Donaueschinger Musiktage 2003, Saarbrücken: Pfau Verlag 2003
Perception, Idea, and Experience. On music beyond the concert performance. Donaueschinger Musiktage 2003

Musik zwischen Konzert, Theater und Installation. Von der Darbietung Klingender Kunst
in: Programmbuch MaerzMusik Berlin 2003, Saarbrücken: Pfau Verlag 2003
Music as Concert, Theatre, and Installation.

Gedächtnis in Sprache, Licht und Klang. "Dreiunddreißig Felder" von Christina Kubisch
in: Positionen Nr. 54 (2003)
Memory in Language, Light, and Sound. On "Dreiunddreißig Felder" by Christina Kubisch.

Hören als Wahrnehmung und Vorstellung. Phänomenologische Überlegungen im Angesicht des reduktiven Minimalismus in der Musik
in: Programmbuch Moments Musicaux Aarau 2002
Listening as Perception and Imagination.

Musik als Objekt und Klang als Imagination. Ed Osborns Klangkunst am Rande auditiver Rezeption
Katalogbeitrag DAAD Berlin, Saarbrücken: Pfau Verlag 2001
Music as an object and sound as imagination. On sound artist Ed Osborn.

Kunst und Musik, Kunst als Musik. Zu den Musik-Bildern von Linda Schwarz
in: Linda Schwarz - Notenbilder. Ausstellungskatalog BMW-Center Tokio, Mainz: Verlag Hermann Schmidt 2001
Art and Music, Art as Music. On music related work by visual artist Linda Schwarz.

Bilder von Klängen. Zur Ausstellung "rot - oder wie laut ist schwarz?" von Rolf Julius
in: Rolf Julius - "rot - oder wie laut ist schwarz", Ausstellungskatalog Kunsthalle Fridericianum, Kassel 2001
Pictures of Sounds. On the exhibition "red - or how loud is black?" by Rolf Julius.

Zwischen Musique Concrete und Intermedialer Erfahrung. Anmerkungen zum Werk des Klangkünstlers Hans Peter Kuhn
in: Hans Peter Kuhn - Klang aus Licht. Ausstellungskatalog Stadtgalerie Saarbrücken, Heidelberg: Kehrer Verlag 2000
Between Musique Concrete and Intermedial Experience. Remarks on Sound Artist Hans Peter Kuhn (catalogue Stadtgalerie Saarbrücken, published in German and English)

Edition und Kritischer Bericht "Morton Feldman - Solo Piano Works 1950-1964", C.F. Peters, New York 2000 (mit zuvor unveröffentlichten Werken)
edition and critical report "Morton Feldman - Solo Piano Works 1950-1964" (including formerly unpublished works).

Erfahrung des Abwesenden. Zu den jüngeren Arbeiten von Rolf Julius
in: Julius - Schwarz Bleibt Stumm. Ausstellungskatalog Suermondt-Ludwig-Museum, Aachen 2000
On the more recent works of sound artist Rolf Julius (catalogue Suermondt-Ludwig-Museum, Aachen, published in German and English)

Patterns, Loops und Phase-Shifting. Die Minimal-Music des Steve Reich
in: Neue Zeitschrift für Musik 160 (1999), 2
On Steve Reichs early instrumental compositions.

Singende Flammen. Andreas Oldörps Arbeiten zwischen Experiment und Installation
in: Neue Zeitschrift für Musik 160 (1999), 2
On "singing flames" as historical experiments and contemporary sound pieces.

Machines and the people who use them. Early electronic music in the USA
Vortrag beim 20. Internationalen Kongreß für Wissenschaftsgeschichte in Liège, 1997
Lecture delivered at XXth International Congress of History of Science, Liège, Belgium 1997.

Zur Interpretation Neuer Musik.Zwei Gespräche mit Eberhard Blum
in: Positionen Nr. 31 und Nr. 32 (1997)
Two conversations with Eberhard Blum on the performance practice of contemporary music.

Klang aus Licht. Eine kleine Geschichte der Photozelle in Musik und Klangkunst
in: Neue Zeitschrift für Musik 158 (1997), 5
On photocells in music and sound art.

"but always precise..." zum Musikdenken Benedict Masons (unveröffentlicht, 1997)
On British composer and sound artist Benedict Mason.

Musikalische Poesie? Zu einigen Problemen der gegewärtigen Cage-Forschung
in: Musik-Texte Nr. 62/63 (1996)
On the performance practice in the works by John Cage.

Klangraum und Klanginstallation
in: Klangkunst. Katalog zu Sonambiente. Festival für Hören und Sehen der Akademie der Künste Berlin, hrsg.v. Helga de la Motte-Haber, München 1996
On sound installations and their historical relation to sculpture and performance art.

"...that the Europeans will become more American." Gegenseitige Einflüsse von Europa und Nordamerika in der Geschichte der Musikperformance
in: Das Innere Ohr. Festivalbuch Linz 1995 (Sondernummer Ton)
On the history of performance art and "Musikperformance" in Europe and the USA.

John Cage's electro-acoustic compositions prior to Williams Mix
Vortrag beim Internationalen John Cage Symposium, Institut für Neue Musik der Hochschule der Künste Berlin, 1995
Lecture delivered at the International John Cage Symposium, Berlin 1995.

Musik jenseits des Hörens. Zu den Noten-Bildern von Linda Schwarz
in: Musik-Psychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie 11 (1994)
On etchings by Linda Schwarz related to Johann Sebastian Bach.

Pfeifen im Walde. Ein unvollständiges Handbuch zur Phänomenologie des Pfeifens
hrsg.v. Volker Straebel and Matthias Osterwold, Köln: Maly-Verlag, 1994
Encyclopaedia on whistling.



Radiosendungen
radio broadcasts


Zur frühen elektroakustischen Musik in den USA (SFB 1996), Medienspezifische Musik für CD (DLR 2002), Das Schicksal der Schleife (DLR 2006), Soundscapes (DLR 2007), Übersetzugsprozesse in Neuer Musik und Klangkunst (DLR 2007)

Phill Niblock (DLR 2001), Orm Finnendahl (DLR 2002), Ellen Fullman (DLR 2002), Hans Peter Kuhn (DLR 2003), Robin Minard (DLR 2003), Dieter Schnebel (DLR 2003), Carlo Inderhees (DLR 2003), La Monte Young (DLR 2005), James Tenney (DLR 2007)



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